ایسلند Iceland
 
موفقیت شما موفقیت ماست
اطلاع رسانی و تجاری
 

سیاست

حکومت ایسلند جمهوری با یک مجلس قانونگذاری است، که نمایندگان آن با رأی مردم برای یک دورهٔ چهارساله انتخاب می‌شوند. این مجلس که به زبان ایسلندی السینگ نامیده می‌شود، نخستین بار در سال ۱۸۴۵ میلادی گشایش یافت. رئیس‌جمهور نقش چندانی در ادارهٔ کشور ندارد، هرچند که دارای اختیاراتی چون حق وتوی مصوبات مجلس و حق تجدید برگزاری انتخابات می‌باشد. رئیس‌جمهور می‌باید پس از هر انتخابات، کابینه ی خود را تشکیل دهد. ریاست دولت بر عهدهٔ نخست‌وزیر است.

کشور ایسلند با ۱۰۲٫۸۱۹ کیلومتر مربع دومین جزیرهٔ بزرگ اروپاست.

این کشور شامل یک جزیرهٔ بزرگ و چند جزیرهٔ کوچک در اقیانوس اطلس شمالی است که اندکی پایین‌تر از مدار شمالگان قرار گرفته‌اند. فاصلهٔ ایسلند تا نروژ ۹۷۰ کیلومتر، تا اسکاتلند ۷۹۸ کیلومتر و تا گرینلند ۲۸۷ کیلومتر می‌باشد. ایسلند منطقه ­ای آتشفشانی است، که چشمه­های آب گرم زیادی داشته و پوششی از یخ و خاکسترهای آتشفشانی، سطح جزیره را در برگرفته‌است.

اقلیم و آب و هوا

بیش از نیمی از پهناوری جزیرهٔ اصلی ایسلند، فلاتی است که ۴۰۰ متر از سطح دریا بلندی دارد و فاقد پوشش گیاهی چشمگیر است. دوازده درصد پهنهٔ ایسلند پوشیده از یخکوه‌هاست، که انباشته‌ای از بارش‌های زمستانی برف در ایسلند هستند. یک دهم رویهٔ ایسلند پوشیده از بقایای فوران‌های آتشفشانی‌است که در حدود ده هزار سال گذشته روی داده‌اند. ۲۵ آتشفشان فعال در ایسلند وجود دارند که مهمترین آن‌ها عبارتند از: اورائِفا یوکُل (Oraefa Jokull) با بلندی ۲۱۱۹ متر، هِلکا (Helka) با ۱۵۲۰بلندی متر، و سنائِفِلس یوکُل (Snaefells Jokull) با بلندی ۱۱۴۶ متر. در حدود ۳۰۰ چاه بخار در کشور ایسلند پراکنده هستند که منابع بالقوهٔ زمین‌گرمایی به شمار می‌آیند و از آن‌ها برای تولید برق و انرژی گرمایی استفاده می‌شود.

ایسلند دارای نزدیک به ۱۸۰۰ دریاچه‌است که دریاچهٔ پینگوالاواتن (Pingvallavaten) با پهناوری ۸۴ کیلومتر مربع و ژرفای ۱۱۴ متر بزرگترین آن‌هاست. هم‌چنین بیش از ۲۵۰ رودخانه در سطح جزیره جریان دارد که طولانی‌ترین آن‌ها رودخانهٔ پیورسا (Pjorsa) با ۲۳۷ کیلومتر طول است.

ایسلند دارای آب و هوای سرد و قطبی است، اما تا حدی تحت تأثیر جبهه‌هایی از هوای معتدل قرار دارد. جریان‌های آب گرم گلف استریم در کرانه‌های جنوبی ایسلند سبب افزایش نسبی دما و جلوگیری از یخبندان‌های گسترده در زمستان می‌شود.

تقسیمات کشوری

اقتصاد ایسلند برپایهٔ ماهیگیری و صنایع شیلات، کشاورزی، گردشگری و منابع انرژی طبیعی هیدرولیکی و ژئوترمال استوار است. سیب‌زمینی، مهمترین فرآوردهٔ کشاورزی ایسلند است. تولید ناخالص داخلی ایسلند، در سال ۲۰۰۷ میلادی، ۱۱٫۸۹ دلار می‌باشد که در مقایسه با سال گذشته ۱٫۸ درصد رشد داشته‌است. صادرات ایسلند، بیشتر شامل ماهی، فلز آلومینیم، فرآورده‌های حیوانی و کانی سیلیس است که بیشتر این فرآورده‌ها را به کشورهای هلند، بریتانیا، اسپانیا، ایالات متحده و آلمان صادر می‌کند. نیز از کشورهای ایالات متحده، آلمان، چین، دانمارک، سوئد، ژاپن و هلند، ماشین‌آلات، فرآورده‌های نفتی، مواد خوراکی و پوشاک وارد می‌کند.

جمعیت‌شناسی

کشور ایسلند ۳۱۳٬۳۷۶ نفر جمعیت دارد که میانگین سنی ایشان ۳۴٬۵ سال است. امید به زندگی برای زنان در این کشور ۸۲٫۶۲ سال و برای مردان ۷۸٫۳۳ سال است.

اقتصاد این کشور مجموعه‌ای از خدمات، صنعت، سرمایه‌گذاری و ماهیگیری است و این کشور چهارمین کشور جهان از نظر تولید به ازای هر شهروند است.

ایسلند عضو  پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و در لیست پیوستن به اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد.

سیاست در ایسلند

ایسلند بر اساس سیستم دموکراسی مجلس‌محور اداره می‌شود. مجلس این کشور با نام «السینگ» در سال 1845 بنیان گذاشته شد.

در حال حاضر این مجلس 63 عضو دارد که برای دوره‌ای چهار ساله با رای مستقیم مردم انتخاب شده‌اند.

رئیس‌جمهور ایسلند بیشتر نقشی تشریفاتی دارد که البته حق وتو مصوبات مجلس و برگزاری رفراندوم را دارد.

نخست وزیر رئیس دولت است. کابینه را رئیس‌جمهور پس از برگزاری انتخابات مجلس معرفی می‌کند.

اقتصاد در ایسلند

تولید ناخالص داخلی در این کشور 89/11میلیارد دلار است که در سال گذشته میلادی رشدی8/1 درصدی داشته است.

180 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که1/5 درصد آنها در بخش کشاورزی، 23 درصد در بخش صنعت و 4/71 درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند. نرخ بیکاری در این کشور یک درصد است. نرخ تورم در این کشور 9/4درصد است.

صادرات این کشور شامل ماهی، آلومینیوم، محصولات حیوانی و سیلیس است که به کشورهای هلند (5/16درصد)، انگلیس (7/15 درصد)، آلمان (15 درصد)،آمریکا(8/10درصد) و اسپانیا (4/6 درصد) صادر شده است.

واردات این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، محصولات نفتی، مواد غذایی و منسوجات است که از کشورهای آمریکا (8/12 درصد)، آلمان (3/12 درصد)، نروژ (1/7 درصد)، سوئد (6/9درصد)، دانمارک (1/6 درصد)، انگلیس (3/5 درصد)، چین (3/5 درصد)، هلند(8/4 درصد) و ژاپن (1/4درصد) وارد می‌شود.

مردم ایسلند

جمعیت این کشور 301 هزار و 931 نفر است که میانگین سنی آنها 5/34سال است. امید به زندگی برای زنان در این کشور 62/82سال و برای مردان 33/78سال است.

بر اساس آمارهای سال 2001 حدود 220 نفر در این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند.

زبان رسمی این کشور ایسلندی است اما زبان‌های انگلیسی، آلمانی و کشورهای شمال اروپا نیز در میان مردم رواج دارد.

ارتباطات در ایسلند

193 هزار و 700 خط تلفن ثابت و 328 هزار و 500 خط تلفن همراه در این کشور وجود دارد.

در این کشور علاوه بر شبکه‌های رادیو و تلویزیونی ملی که تحت نظارت دولت اداره می‌شوند تعدادی شبکه خصوصی نیز برنامه پخش می‌کنند. روزنامه نیز در میان مردم این کشور محبوبیت زیادی دارد.

270 هزار و 942 میزبان و 194 هزار کاربر اینترنت در ایسلند وجود دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گردشگری ، مشاوره کسب و کار و آدرس mgolabchi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان